Social media marketing: verdubbel jouw omzet in 2018

social media marketing

Je hoort het voortdurend van vrienden, collega’s, ‘experts’ :

“Je moet actiever zijn op social media.” , “2-3 keer posten per week is het minimum.”, …

Urenlang spendeer je aan het posten van originele updates met emoji’s, perfecte selfies en inspirerende productfoto’s op jouw Facebook- of Instagram pagina.

En de resultaten?

Die blijven uit of zijn niet echt wat je ervan verwacht had.

Herkenbaar? Geen nood.

Vandaag leg ik je uit waarom jouw social media inspanningen niks uithalen, wat je er aan kan doen en hoe je het precies aanpakt!

 

Waarom leveren mijn inspanningen GEEN resultaten op?

Voor het antwoord op die vraag moeten we even terug in de tijd.

In 2012 verandere Facebook namelijk (één van de vele keren) zijn algoritme.

Een update die in stilte voorbij ging.

Maar wel een ENORME impact maakte!

De manier waarop berichten getoond worden in het overzicht veranderde voorgoed.

Het gevolg:

Amper 2-6% van jouw fans en volgers krijgt jouw posts nog te zien vandaag.

Wat 2-6%?! Maar…

 

Hoe laat ik mijn bedrijf dan GROEIEN d.m.v. social media?

Het antwoord op deze vraag is simpel:

Betaalde Facebook advertenties

 

 

 

Wacht. Ik hoor het je al denken:

“Waarom zou ik in godsnaam budget besteden aan gesponsorde posts op Facebook als gewone posts niet eens werken ?!”

Wel… daar is een zeer logische verklaring voor.

Volg even mee:

Advertenties zijn HET verdienmodel van Facebook.

Het is dus in hun eigen belang dat zoveel mogelijk ondernemers hun advertentieplatform gebruiken.

Dit was dan ook de exacte reden voor het updaten van hun algoritme.

Met dit ‘trucje’ wilt Facebook ondernemers aanzetten tot het kopen van advertentiebudget.

Maar…

 

Hoe weet ik dat Facebook’s advertentieplatform WERKT?

Facebook investeert de grote middelen in hun platform.

Iedere dag wordt het systeem verbeterd om gebruikers steeds betere resultaten te doen behalen.

Als het platform immers werkt, en goed werkt, blijven ondernemers herinvesteren in advertenties.

Opnieuw en opnieuw en opnieuw…

Nu je dit weet, vraag je je waarschijnlijk af:

 

Wat maakt Facebook’s advertentieplatform nu precies zo INTERESSANT?

Facebook advertenties één van dé beste manieren om meer naamsbekendheid te krijgen, meer bezoekers op je website en uiteindelijk ook meer omzet en klanten!

De geheime saus?

Die bestaat uit twee bestandsdelen:

#1 – Doel(groep)gerichte advertenties
#2 – De ‘Facebook Remarketing Pixel’

Enerzijds kan jij exact gaan bepalen aan wie jouw gesponsorde bericht getoond wordt.

(in tegenstelling tot andere marketing kanalen zoals bv. AdWords)

Een voorbeeld:

Jij bent de trotse zaakvoerster van een nieuwe kledingwinkel in Gent met trendy outfits voor jonge vrouwen.

Alle begin is moeilijk en wat meer naamsbekendheid zou best welkom zijn.

Nu zou het wel héééél gemakkelijk zijn moest je jouw advertentie simpelweg kunnen tonen aan:

  • Vrouwen
  • Tussen 18 en 30 jaar
  • Max. 20km uit de buurt verwijderd van Gent-Centrum
  • Die geïnteresseerd zijn in mode

Psst… Dat kan gewoon!

 

Met slechts enkele klikken stel jij jouw ideale doelgroep samen in de ‘Facebook Ad Manager’.

Over kostefficiënte marketing gesproken…

Anderzijds kan je een klein stukje Facebook-code op jouw website gaan plaatsen.

Dit stukje code is beter gekend als de ‘Facebook Remarketing Pixel’.

Waarom je dit nodig hebt?

Dit is waar het pas echt interessant wordt:

Deze ‘slimme’ pixel kan exact gaan bijhouden wat bezoekers op jouw website uitspoken.

In het geval van de kledingwinkel:

Wie bezocht jouw website, wie bekeek de laatste nieuwe rok in jouw webshop, wie voegde een product toe aan haar winkelmandje, …

Zo kan je één van deze groepen nadien opnieuw gaan aanspreken met een advertentie op maat!

(ook wel remarketing of retargeting genoemd)

Ok.

Je begrijpt nu ondertussen waarschijnlijk wel waarom social media marketing zo interessant is & waarom Facebook advertenties de heilige graal zijn.

Nu zit je waarschijnlijk nog met één brandende vraag:

 

Hoe kan ik dit TOEPASSEN op mijn business?

Alles valt of staat uiteraard met de perfecte advertentie(s).

Maar je kan niet zomaar wat in het wilde weg posts gaan promoten.

Doe je dit wel dan kan je even goed jouw portemonee gaan inleveren op het Facebook hoofdkwartier.

Als je jouw omzet wilt zien verdubbelen heb je nood aan een waterdicht plan.

Een social media marketing STRATEGIE.

Hoe je zo’n SUCCESVOLLE strategie bekomt?

Dat leg ik je zo meteen uit.

Eerst nog dit:

*ZEER BELANGRIJK*

Social media marketing is een proces, GEEN event.

Voor je neemt, moet je geven.

Enkel zo kan je een klantrelatie opbouwen.

Die vertrouwensrelatie is een stapsgewijs verhaal dat de ruggengraat van je social media strategie hoort te zijn.

Wat ik hier precies mee bedoel?

Voorbeeld:

Je ziet de man/vrouw van je dromen op straat. Deze persoon heeft je nog nooit gezien, laat staan van jou gehoord. Zonder te aarzelen stap je op hem/haar af en vraagt:

“Wil jij met me trouwen?”

Waarschijnlijk denk je nu:

“Haha, wat een belachelijk idee! Dat werkt toch nooit?!”

Inderdaad. En toch is dit exact wat ik ondernemers voortdurend zie doen.

Van bij het eerste contact ‘rammen’ ze als het ware product(advertenties) in mensen hun gezicht.

Meestal met weinig resultaat tot gevolg.

 

Wat is dan wel een SUCCESVOLLE strategie?

Dit is waar alles samenkomt.

Zoals ik daarnet al zei, moet je een relatie opbouwen met je klant.

De relatie met die klant groeit tijdens een bepaalde weg die hij aflegt van koude naar warme prospect.

Een weg die bestaat uit verschillende fases.

Om de maximale ROI uit je advertentiebudget te halen moet je hem in iedere fase gaan aanspreken met de gepaste boodschap.

Lees: Advertenties!
Denk:  Facebook Remarketing Pixel!

De techniek bij uitstek die ik gebruik voor het opsplitsen van de fases is ‘de boom van vertrouwen’.

Net zoals een boom die je plant, begin je eerst met een zaadje.

Een zaadje wordt een kiem, er groeit een stam, dan takken, bladeren en uiteindelijk kan je de vruchten plukken!

Bij social media marketing is dit net zo.

Eerst moet je het zaadje planten ofwel je bedrijf bekend maken onder je gewenste doelgroep.

Praktisch voorbeeld:
Schrijf een blogpost met enkele interessante en relevante tips met betrekking tot de doelgroep die je probeert te bereiken en het product dat je probeert te verkopen.

Promoot deze blogpost met een advertentie.

 

Vervolgens moet je verder gaan GEVEN. Net zoals je de plant water en voeding geeft!

Je moet de prospect, waarvan je weet dat hij reeds een bepaalde interesse heeft, verder gaan warm maken voor jouw product.

Praktisch voorbeeld:

Een korte video die je promoot waarin één van je klanten een recensie geeft over één van je diensten.

 

Uiteindelijk wanneer je weet dat de prospect al redelijk warm gemaakt is door al je vorige acties kan je één of meerdere van jouw producten onder hun aandacht gaan brengen.

Praktisch voorbeeld:

Je hebt een bepaald product waarop een actie loopt.

Je maakt een advertentie met de productfoto die duidelijk aangeeft dat er een korting actief is die linkt naar de webshop.

 

Is al dat adverteren niet KOSTELIJK ?

Niet als je het juist doet. Dat is nu net het mooie eraan.

Zoals ik al aanbracht moet je de juiste advertentie tonen in de juiste fase.

Dit is niet alleen belangrijk voor je resultaten maar ook voor je kosten.

Hoe RELEVANTER de advertentie die getoond wordt is voor je gekozen doelgroep, hoe minder Facebook gaat aanrekenen.

Zo kan één enkele conversie nog minder dan €0.01 bedragen!

 

De perfecte advertentie maken is dus van cruciaal belang.

Zo’n ‘schot in de roos’ is afhankelijk van heel wat verschillende factoren.

Hoe je zo’n advertentie nu precies optimaliseert zou ons te ver doen uitwijden in deze blogpost.

Dat hou ik voor een volgende keer.

 

NU is het aan jou!

Nu je dit allemaal weet, wil ik graag van je horen.

Wat denk jij van Social Media Marketing?

Of heb je misschien nog een vraag over een stap in het proces?

Ik neem vandaag de tijd om te reageren op opmerkingen en vragen te beantwoorden.

Dus als je een vraag hebt, laat dan zeker een reactie achter.

 

Delen via