Facebook’s News Feed update: een aanslag op jouw social media bereik

Het moest er van komen.
Facebook rolt zijn grootste ‘News Feed’ update uit in jaren.
En marketeers en bedrijven? Die zullen het geweten hebben.

Indien je op de oude manier content verspreid zou je bereik vanaf heden wel eens drastisch kunnen verminderen.

En wat is de ROI van jouw social media strategie nog als je geen mensen meer kan bereiken?

Vandaag vertel ik je alles over de nieuwe update en hoe je in de toekomst nog steeds resultaten behaalt via Facebook.

Wat houdt de Facebook News Feed update precies in?

In het verleden kwamen er steeds meer klachten van gebruikers over de ‘News Feed’.

Berichten van bedrijven, schattige kattenfilmpjes en producten overheersten de startpagina.

Zelfs al had je 1000+ vrienden kreeg je amper nog berichten van je dierbaren te zien.

Gevolg:

Facebook grijpt in met een GROTE nieuwe update.

Gebruikers krijgen in de toekomst meer relevante posts te zien op hun tijdlijn.

In de woorden van Zuckerberg zelf:

 

“Publieke content moet betekenisvolle interacties tussen mensen creëren.”

 

Concreet betekent dit:

+ Meer posts van vrienden, familie, …
– Minder reclame / gesponsorde berichten

 

Dit hoeft echter NIET het einde te betekenen voor jouw bedrijf op Facebook.

En dit betekent al zeker niet: gooi al je social media inspanningen overboord.

Integendeel.

In mijn vorige blogpost over social media marketing via Facebook
onderschreef ik al het belang van relevante posts voor jouw doelgroep.

In de toekomst gaat dit een nog BELANGRIJKERE rol spelen.

Dit gegeven werd ook bevestigd door Adam Mosseri (hoofd van de Facebook News Feed):

 

“Pagina’s die berichten maken waar mensen meestal niet op reageren of commentaar op geven,
kunnen de grootste afname in distributie zien. Pagina’s waarvan de berichten om gesprekken tussen vrienden vragen, zullen minder effect ondervinden.”

 

Nu denk je waarschijnlijk:

Help? Hoe kan ik dan het bereik van mijn posts maximaliseren?

Welnu, om resultaten te bereiken, is het belangrijk om het volgende te weten:

Er is te veel PASSIEVE content op de huidige News Feed volgens Zuckerberg.

De berichten die je in de toekomst deelt moeten veel interessanter zijn.

Niet om te lezen maar vooral om OVER TE PRATEN.

Reacties en likes zullen het ‘delen’ vervangen als de belangrijkste factor van het bereik van jouw bericht.

Vroeger was het zo dat hoe meer jouw content gedeeld werd, hoe groter de kans was dat het ‘viraal’ zou gaan.

Vanaf nu zal content die discussies stimuleert en reacties uitlokt, de grote winnaar zijn.

Een strategie die beter gekend is als:

CONTENT IS KING

Maar…

 

Wat kan ik nu doen als bedrijf om mijn marketing aanwezigheid te behouden/versterken?

Er is niks verloren.

Hieronder geef ik je enkele praktische pro-tips mee om te presteren ondanks de News Feed update:

 

1. Produceer organische content die uitnodigt tot interactie

Zoals ik daarnet al vermelde zullen posts die veel likes en reacties behalen
van nature goed presteren in de nieuwe News Feed.

Post dus GEEN:

  • Berichten die mensen enkel pushen om een product te kopen
  • Berichten die mensen enkel pushen om mee te doen aan promoties zonder echte context
  • Berichten die exact dezelfde content gebruiken van advertenties


Post bijvoorbeeld WEL:

  • Berichten die aanzetten om vrienden of familie te taggen
  • Berichten die aanzetten om een mening te delen
  • Berichten die interessante informatie bevatten en bijdragen aan de interesses van je doelgroep

2. Maak gebruik van alternatieve Facebook advertentie mogelijkheden

De News Feed is uiteraard ‘the place to be’ voor jouw advertenties op het Facebook platform.

Maar aangezien de hoeveelheid advertenties die hier getoond worden zal dalen in de toekomst
is het een goed idee om gebruik te maken van alternatieven.

Er gaat immers meer competitie tussen adverteerders ontstaan om hun advertentie getoond
te krijgen op de geringe plaatsjes op de News Feed die nog overblijven.

Dit zal logischerwijs de kostprijs voor het adverteren doen stijgen.

Gelukkig zijn er nog een hele hoop andere plaatsen waar je resultaten kan behalen.

Een opsomming van enkele advertentie opportuniteiten op het Facebook platform:

 

  • De rechterkolom
  • In-stream video
  • Groepen
  • Instant artikels
  • Instagram (berichtenfeed en verhalen)
  • Het audience netwerk

 

NU is het aan jou!

Nu je dit allemaal weet, wil ik graag van je horen.

Wat denk jij over de nieuwe Facebook News Feed update?

Of heb je misschien nog een vraag over de impact of opportuniteiten?

Ik neem vandaag de tijd om te reageren op opmerkingen en vragen te beantwoorden.

Dus als je een vraag hebt, laat dan zeker een reactie achter.

Delen via